Infolinia: 530 590 590

Hala namiotowa i amortyzacja, co należy wiedzieć?

Hale namiotowe są powszechnie wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu – nie ma w tym nic dziwnego, rozwiązanie to umożliwia szybkie zagospodarowanie przestrzeni pod magazyn, punkt sprzedaży, skład budowlany czy event. Tak szerokie zastosowanie hal namiotowych przekłada się na ich ogromną popularność wśród przedsiębiorców realizujących cele biznesowe w przeróżnych branżach. W głowach tych przedsiębiorców pojawia się wiele pytań związanych z używaniem hali namiotowej. Jednym z tych najczęstszych jest to, jaka stawka amortyzacyjna obowiązuje dla hali namiotowej? Dlatego dziś opowiemy więcej o amortyzacji hal namiotowych. Zapraszamy do lektury!

Spis treści:

  1. Amortyzacja w prawie podatkowym,
  2. Czym są środki trwałe? 
  3. Czy hala namiotowa może być środkiem trwałym?
  4. Hala namiotowa – amortyzacja
  5. Kiedy amortyzacja hali namiotowej nie jest możliwa?

Amortyzacja w prawie podatkowym

Poprzez amortyzację w prawie podatkowym rozumiemy koszt, jaki ponosi dany podmiot gospodarczy z powodu stopniowego zużywania się środków trwałych. Koszt amortyzacji można odliczyć od dochodu, co w dalszej kolejności przyczynia się do obniżenia podatku dochodowego. Kwotę, jaką możemy odliczyć, obliczamy na podstawie wartości początkowej danego dobra lub wartości tego dobra po przeprowadzeniu ewentualnych ulepszeń. Różne dobra mają różny roczny procent amortyzacji. 

Czym są środki trwałe? 

Środki trwałe to składniki rzeczowych aktywów danego podmiotu gospodarczego, które wyróżniają się następującymi cechami:

  • długi okres użytkowania (co najmniej 1 rok),
  • postać fizyczna,
  • aktualna zdatność do użytku i używanie na potrzeby funkcjonowania danej jednostki gospodarczej.

Postać fizyczna oznacza, że środkiem trwałym może być wyłącznie rzecz fizycznie namacalna, co odróżnia ją od wartości prawnych i niematerialnych. Oznacza to, że do środków trwałych możemy zaliczyć zarówno nieruchomości, jak i środki transportu, sprzęt biurowy czy inne przedmioty wykorzystywane w firmie.

Źródło: hugehalls.com

Czy hala namiotowa może być środkiem trwałym?

Oczywiście, że hala namiotowa może być środkiem trwałym, pod warunkiem że w chwili wpisania jest wykorzystywana przez dany podmiot gospodarczy dla celów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Jeżeli jest, to tego rodzaju obiekt spełnia wszystkie warunki wypunktowane w powyższym akapicie. Ma oczywiście postać fizyczną i można z niego korzystać przez okres dłuższy niż rok. W tym miejscu warto dodać, że hale namiotowe oferowane przez naszą firmę mogą być użytkowane przez kilka, do nawet kilkudziesięciu lat. Korzystamy wyłącznie z jakościowych materiałów, a regularnie wykonywane serwisy hal dodatkowo przedłużają żywotność takiego obiektu. Potwierdzeniem jakości hal oferowanych przez naszą firmę jest możliwość wydłużenia gwarancji do 10 lat oraz to że również po upłynięciu tego okresu świadczymy pełne wsparcie pogwarancyjne. Dlatego halę namiotową bez obaw możemy wpisać na listę środków trwałych danego przedsiębiorstwa i skorzystać z amortyzacji. 

Hala namiotowa – amortyzacja

Jak w takim razie przez system podatkowy jest traktowana hala namiotowa? 10% to amortyzacja roczna, jaka przysługuje dla hali namiotowej. Wynika to z tego, że polskie prawo podatkowe zalicza hale namiotowe do grupy 8, rodzaju 806 Klasyfikacji Środków Stałych (KŚT). Do tego rodzaju zalicza się również kioski, budki, baraki oraz inne obiekty niezwiązane na stałe z gruntem. Dla wszystkich wymienionych obowiązuje amortyzacja roczna na poziomie 10%.

Kiedy amortyzacja hali namiotowej nie jest możliwa?

Na koniec wspomnimy jeszcze kiedy podatkowa amortyzacja hali namiotowej nie jest możliwa. Przede wszystkim w sytuacji, w której zakupimy halę namiotową, ale nie korzystamy z takiego obiektu, lub wykorzystujemy go do celów innych niż te związane z prowadzeniem jednostki gospodarczej. Taki obiekt nie powinien być wpisany na listę środków trwałych danego podmiotu i nie podlega amortyzacji. Co więcej, na marginesie dodamy, że koszt jego zakupu również nie powinien zostać wpisany jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej. 

Kolejny przypadek, w którym amortyzacja hali namiotowej nie jest możliwa to sytuacja, w której obiekt został uszkodzony i niemożliwe jest jego dalsze użytkowanie. W takiej sytuacji przedsiębiorca ma dwa wyjścia – wypisać halę namiotową z listy środków trwałych, lub przywrócić obiekt do stanu używalności. Przez lata działalności nie spotkaliśmy się jeszcze z uszkodzeniami hali, których nie dałoby się naprawić. Dlatego zawsze warto przekalkulować koszt ewentualnej naprawy i wybrać najkorzystniejsze ekonomicznie rozwiązanie.