Infolinia: 530 590 590

Hala namiotowa – pozwolenie czy zgłoszenie?

Ze stawianiem hal namiotowych wiąże się wiele pytań. Jedno z tych najczęstszych dotyczy pozwoleń, które są potrzebne dla wzniesienia takiego obiektu. Czy potrzebujemy pozwolenia na budowę dla hali namiotowej? Jak polskie prawo budowlane traktuje tego rodzaju obiekty? Odpowiedzi na te i więcej pytań poznasz w niniejszym tekście. W gratisie poruszymy również pokrótce kwestię prawa podatkowego w odniesieniu do hal namiotowych. Informacji do przekazania mamy całkiem sporo. Dlatego więc bez zbędnego przedłużania – Zapraszamy do lektury!

Spis treści:

  1. Hala namiotowa – szybkie i niedrogi zagospodarowanie przestrzeni
  2. Czy hala namiotowa to obiekt budowlany?
  3. Hala namiotowa – pozwolenie czy zgłoszenie? To zależy?
  4. O czym pamiętać przed ubieganiem się o pozwolenie na budowę?

Zobacz: Hala namiotowa 10×15 – używana czy nowa? Porównanie kosztów, wad i zalet

Hala namiotowa – szybkie i niedrogi zagospodarowanie przestrzeni

Dlaczego hale namiotowe są tak popularne? Ponieważ przy ich wykorzystaniu szybko zagospodarujemy przestrzeń działki pod:

  • magazyn,
  • punkt sprzedażowy,
  • wydarzenie plenerowe,
  • skład płodów rolnych,
  • stanowisko stacjonowania maszyn rolniczych,
  • pomieszczenia gospodarcze dla pracowników,
  • wiele innych obiektów o wykorzystaniu komercyjnym.

Rozstawienie hali namiotowej jest o wiele szybsze niż budowa prostego obiektu budowlanego. Jest również o wiele tańsze, niż budowa murowanego obiektu o podobnym metrażu. Kolejna zaleta hali namiotowej to łatwość demontażu. Halę rozbierzemy na segmenty, które są proste w transporcie, dlatego taki obiekt możemy szybko rozebrać i przenieść na inną działkę – co z pewnością docenią na przykład właściciele firm eventowych.

Czy hala namiotowa to obiekt budowlany?

W poprzednim akapicie porównaliśmy halę namiotową z murowanym magazynem. Murowany magazyn jest z pewnością obiektem budowlanym – a za jaki obiekt w takim razie uznaje się halę namiotową? Czy w świetle polskich przepisów prawa budowlanego hale namiotowe to obiekty budowlane? Okazuje się, że nie – aby dana konstrukcja była uznana za obiekt budowlany, musi ona posiadać fundament, a więc być na stałe związana z gruntem. Nie oznacza to, że hale namiotowe nie są stabilne i zostaną oderwane od powierzchni przez mocniejsze porywy wiatru. Oznacza to jedynie, że z założenia nie są to konstrukcje fundamentowe. W ich wypadku stosuje się zaawansowane systemy stabilizujące, które utrzymują hale przy podłożu nawet w trakcie huraganów i sztormów. Takie obiekty muszą posiadać szereg atestów bezpieczeństwa, aby mogły być wprowadzone do sprzedaży. Wracając do przepisów prawa budowlanego, to hale namiotowe są przez nie traktowane jako tak zwane tymczasowe obiekty budowlane – czyli obiekty niezwiązane na stałe z podłożem.

Źródło: hugehalls.com

Hala namiotowa – pozwolenie czy zgłoszenie? To zależy?

Ok, czy w takim razie potrzebne jest pozwolenie na budowę hali namiotowej, czy wystarczy nam jedynie zgłoszenie? Jak już wspomnieliśmy, polskie przepisy prawa budowlanego traktują halę namiotową jako tymczasowy obiekt budowlany. Jeżeli taki obiekt zostanie rozebrany lub przeniesiony w okresie do 180 dni od wzniesienia, to w myśl panujących przepisów wystarczy zgłosić jego wzniesienie we właściwym dla lokalizacji obiektu organie administracji architektoniczno-budowlanej – np. Urzędzie Miasta. Sprawa wygląda nieco inaczej w wypadku hal namiotowych stojących przez ponad 180 dni w jednym miejscu – w ich wypadku potrzebne będzie pozwolenie na budowę.

Zobacz: Hala namiotowa na działce rolnej – co trzeba wiedzieć?

O czym pamiętać przed ubieganiem się o pozwolenie na budowę?

Aby uzyskać pozwolenie na budowę, należy w pierwszej kolejności złożyć wniosek o jego wydanie. Pozwolenie na budowę może wydać:

  • Prezydent Miasta (miasta na prawach powiatu),
  • Starosta Powiatu.

Aby wniosek pozytywnie przeszedł weryfikację, należy wcześniej czy MPZP (miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego) zakłada możliwość budowy hali namiotowej na danym terenie. Do wniosku warto również dołączyć dokumentację działki oraz informację o jej uzbrojeniu. Organ administracyjny ma ustawowo 65 dni na analizę wniosku i wydanie decyzji. Ciekawostka jest taka, że jeżeli dany organ wyda decyzji we wspomnianym terminie, to będzie on obciążony karą przez wyższy organ administracyjny. Na rok 2023 wysokość tej kary wynosi 500 zł za każdy kolejny dzień zwłoki.